عمده دلایل فیلتر کردن اینترنت در کشورهای مختلف را میتوان در چهار تقسیم بندی کلی گنجاند:
"مسائل سیاسی"، "مسائل اجتماعی"، " مسائل امنیتی" و "مسائل اخلاقی".
آنچه باعث تفاوت مبنایی هر کشور برای فیلترینگ میشود، ارزش های بنیادین مورد توجه در هر مقوله در آن کشورها است. در مجموع میتوان گفت تعداد کشورهایی که در منطقه و جهان به نحوی با مساله فیلترینگ و سانسور در اینترنت مواجه هستند نسبتا قابل توجه است.
کشورهایی مانند سوئد، فرانسه وآلمان در قاره اروپا و کشورهایی مانند هند، عربستان، کره جنوبی، مالزی و در مجموع آسیا به عنوان بزرگترین قاره دنیا و نیز کانادا دارای گستردهترین میزان تنوع فیلترینگ میباشند.
صدای چکمه سربازان پنهان غرب را احساس می کنم. زنگ خانه ها به صدا در می آید. آن ها چمدانی را برایمان به ارمغان آورده اند.
رون چمدان را نگاه می کنم. سوغات فرنگ برایم رنگارنگ و جالب است. اما افسوس که ویروس درون آن من و ملتم را بیمار ساخت و این اپیدمی درمانی ندارد جز واکسن ایمان و اعتقاد مذهبی. از آن روز که ما لبخند شیطانی غرب را باور کردیم دگرگون شدیم. زمزمه هایمان، شعرهای بی وزن و قافیه آن ها شد. فیلم های خشونت بارشان جوانانمان را عصبی کرد و شخصیت هایی پوچ را در درونشان قالب بندی کرد. فیلم های مبتذلشان راه زندگی نکبت باری را برایمان به نمایش درآورد. دیگر اسباب بازی های کودکانمان توپ پلاستیکی و عروسک پارچه ای نبود."باربی" با مدلهای رنگارنگش خط بطلانی بر روی آن ها کشید و دوست و همدم دخترانمان شد.
مطالعه و تحلیل دستخط افراد، دانشی کهن است که اولین بار در حدود 3000 سال پیش توسط چینیها توسعه یافت. به گفته کارشناسان این علم، دستخط اشخاص در واقع به طور مستقیم از شخصیت منحصر به فرد و شیوه خاص تفکر آنها حکایت میکند. علم شناخت شخصیت از روی دستخط حداقل از 300 ویژگی گوناگون دستخط در دیدگاه تحقیقاتی خود استفاده میکند.
دستخط اشخاص و مکان آن روی صفحه، انگیزههای منحصر به فرد یک انسان را توصیف میکند. مغز انسان علامتهایی را از ماهیچهها به ابزار نوشتاری میفرستد. همانطور که گفتیم، دستخط حداقل 300 ویژگی گوناگون دارد که به اصلیترین آنها که حاوی اطلاعات جالب شخصیتی است، میپردازیم.
پس از چینیها نیز رومیها به بررسی \"علم تحلیل و مطالعه دستخط\" پرداختند و به تدریج این علم در بیشتر جوامع و فرهنگها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دیدگاه جدید در خصوص بررسی دستخط از سوی گروهی از کشیشهای فرانسوی ایجاد شد که از سوی اب میکن -که ابعاد کلیدی این علم را در دهه 1870 پس از 30 سال تحقیق تعریف کرد- هدایت شد.
امروزه میدانیم که این علم، ابزار بینهایت مفیدی برای شناسایی کیفیت و ظرفیت هوش و پتانسیل اشخاص به ویژه در زمینه شغل و پیشبرد ارتباطات است. اگر چه این علم نیز مانند سایر علوم رفتاری به آسانی قابل توضیح نیست، اما هنوز هم به دلیل نتایج خوبی که از کاربرد آن به دست میآید، بهطور مستمر به کار رفته و مورد قبول واقع میشود.